fredag 9. mars 2012

WEB 2.0 som læringsarena


I dag har jeg lest Kjell Atle Halvorsens artikkel: IKT i skolen, Ny teknologi - nye lederutfordringer. Artikkelen gav meg mer innsikt i noen av de vanskelighetene vi ser ut til å ha på vår skole med å dra full nytte av PC ene og nettet som er i alle klasserommene våre, og i alle elevenes hender. Halvorsen beskriver hvordan skolen der læreren underviser og er opptatt av fysisk kommunikasjon sliter i møtet med dette nye mediet. "Ny teknologi og gammel didaktikk skaper mer uro, ikke mer kunnskap" (Halvorsen, 2009: 73). Noe vi alle har opplevd og til tider har vi ønsket det gamle datarommet tilbake. Men han sier også at elevene KAN få økt læringsutbytte ved hjelp av laptopen. Men da må den brukes til konkretisering, kreativitet og produksjon. Elevene må altså bruke den i faglig arbeid. Da kan faktisk PC være en faktor som øker motivasjon for våre elever. Men dette krever kompetanse. Og ikke minst tid og rom for lærerne å utvikle sin didaktikk i forhold til dette nye.
 Kompetanseheving er altså noe vi må jobbe for, og dette er et lederansvar.

Vi må altså endre vårt syn på de sosiale mediene (WEB 2.0) fra å være forstyrrende element til å være en læringsarena som vi kan utnytte.

Halvorsen sier dette så bra at jeg nøyer meg med å sitere ham en gang til: "Hvordan kan vi bruke denne teknologien slik at elevene utvikler den kompetansen de trenger for å leve gode liv i et samfunn som preges stadig sterkere av denne teknologien?" (Halvorsen, 2009: 79)

Referanse: Halvorsen, Kjell Atle, 2009: IKT i skolen, Ny teknologi-nye lederutfordringer i Andreassen, Roy Asle, Irgens, Eirik J, Skaalvik, Einar M. (red.) Skoleledelse, Betingelser for læring og ledelse i skolen, Tapir akademisk forlag, Trondheim.

3 kommentarer:

  1. Stadig tilbakevendende, vanskelig og interessant tema Tonje. Hvordan oppnår vi som ledere kompetanseheving i forhold til blandt annet sosiale medier i personalgruppa? Slik at lærere blir i stand til å gi denne kompetansen videre til eleven av 2012 som skal fungere i dagens og fremtidens samfunn? Jeg begynner å få trua på det vi gjør nå- at vi må lære oss å beherske (eller i allefall delvis beherske :)) sosiale medier og ny teknologi. Da vet vi noe om hva dette nye går ut på samtidig som vi kan utforske mediene videre sammen med elevene.

    SvarSlett
  2. Ja her er du nok å rører ved nøttas kjerne. Hvordan få erfarne lærere til å kunne møte elever som lever i en "web 2,0" hverdag?
    Gapet kan bli stort dersom "vi gamle" ikke klarer å møte i elevenes hverdag. Kanskje man skal tørre å prøve ut noe internt i kollegiet al`a denne bloggingen vi prøver på her?

    SvarSlett
  3. Det var en interessant tanke Gro, hadde nok vært langt fram og opp å fått gjennomslag for noe sånt hos oss. Er veldig mange av lærerne som skyr sosiale media.. De ser det som tidstyveri.. Som det jo og kan være.. Men dersom vi hadde behersket det bedre, er jeg sikker på at vi kunne ha brukt det som læringsarena også..

    SvarSlett