torsdag 9. februar 2012

KOMPETANSE

I artikkelen: "Sammensatte tekster - sammensatt kompetanse" (2006) beskriver Gunnar Liestøl kompetanse som sammensatte ferdigheter som må til for å utføre en handling eller løse et problem (Liestøl 2006:284).
Han sier videre at når det gjelder sammensatte tekster så er slik kompetanse både frembringelse og forståelse av digitalt sammensatte tekster, altså man må både kunne lage sammensatte tekster og ha brukt tid på å sette seg inn i hva slike tekster er, dersom man skal kunne kalle seg digitalt kompetent. Dette er også en forutsetning for å ha en mening om hva sammensatte tekster egentlig er og kan brukes til. Hva betyr det for meg som skoleleder? Jo jeg må lære meg å bruke de digitale mediene.  Jeg som skoleleder har et ansvar for å lede kunnskapsmedarbeidere. Jeg må altså selv søke kunnskap og utvikle mine ferdigheter som leder. Ett av disse ferdighetssettene er å forstå og utvikle og kunne ta i bruk digitale medier som formidlingskanal. Altså så er det å blogge ett forsøk på å lære mer om en fremstillingsform jeg ikke egentlig kan så mye om. Da er jeg avhengig av tilbakemelding på det jeg gjør i dette rommet, slik at jeg kan videreutvikle mine ferdigheter som digitalt kompetent menneske og skoleleder. Målet er selvsagt at dersom jeg blir bedre til dette kan jeg kanskje hjelpe andre i organisasjonen til å bli bedre.. Til sist vil dette komme elevene tilgode. Alltid elevene i fokus!!
Tonje


4 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Heia Tonje

    Som du ser over er jeg ikke helt fortrolig med blogg som formidlingskanal... Ble feil på forsøk nr.1- men her gir vi ikke opp!!! :)

    Liker at du oppsummerer artikkelen til G.Liestøl i forhold til kompetansebegrepet! Enig med deg i at viktige ledelsesutfordringer i møte med nye digitale medier er å selv holde seg oppdatert på nye kommuniasjon sformer som i dette tilfellet; blogg. En av utfordringen slik jeg ser det blir hvordan ta i bruk nye måter å kommunisere på i organisasjoner der det allerede er andre godt etablerte komunikasjonsformer fra før? Altså implementering for å lære seg "håndverket", til det beste for elevenes læring som allerede har dette inne med "morsmelka".

    Vi kommuniseres :)

    SvarSlett
  3. Hei Tonje.
    Godt innlegg om kompetanse vi alle trenger for å delta i dagens digitale verden. Ikke minst vi skoleledere trenger å holde oss rimelig oppdatert på hva som rører seg i en verden våre elever og kanskje ansatte allerede er godt etablerte i. Jeg tenker også at vår jobb som skoleledere blir å sørge for at skolen har utstyr til at elever og ansatte kan bruke teknologien. Mulig jeg gaper høyt nå med dagens budsjetter er det jo en drøm.....

    Gro

    SvarSlett
  4. Ja hos oss har vi jo infrastrukturen på plass, men vi sliter litt med implementeringa. Det å se at data og internett og WEB 2.0 kan være en viktig faktor i læringsarbeidet for elevene. Altså lære å bruke de nye verktøyene bedre pedagogisk.. Altså kompetanseheving av lærere og ledere er et noe vi må jobbe med.

    Tonje

    SvarSlett